Webinaarisarjasta vinkkejä ja kontakteja yhteistyöhön


Toukokuussa järjestetty Hyvinvointi- ja terveysteknologiasta apua koronakriisin ‑webinaarisarja pureutui viiden päivän ajan teknologiaratkaisuihin, jotka helpottavat sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamista erityisesti haastavassa koronatilanteessa.

Webinaarisarjan tarkoituksena oli tuoda mahdollisimman kattavasti ja helposti saavutettavasti teknologiatietoutta sosiaali- ja terveysalan toimijoille sekä muille sidosryhmille, kuten oppilaitoksille ja korkeakouluille.

- Webinaarisarjalla halusimme luoda uuden foorumin teknologiayritysten ja sote-toimijoiden väliselle tutustumiselle ja keskustelulle. Onnistuimme tavoitteessamme, sillä webinaarisarja keräsi lähes 350 osallistujaa ympäri Suomen. Kuulijoista suurin osa osallistui useampaan webinaariin ja innokkaimmat olivat mukana jokaisessa, jolloin webinaaripäivien yhteenlasketuksi katselumääräksi kertyi 720, kertoo webinaarisarjan järjestäjänä toiminut Satakunta DigiHealth hankkeen projektipäällikkö Niina Holappa Prizztech Oy:stä.

Teknologian monet mahdollisuudet

Sosiaali- ja terveysalalla tieto lukuisista hyvinvointi- ja terveysteknologian tarjoamista mahdollisuuksista otettiin mielenkiinnolla vastaan.

Lähihoitajana toimiva Piia Ursinius sai tiedon webinaareista Twitterin kautta.

- Kaverini oli linkittänyt mainoksen ja kiinnostuin heti. Tähän oli helppo osallistua, tapahtuma sopi minun elämäntilanteeseeni ja aikatauluuni. Olen aika tuore lähihoitaja. Turvaranneke, vuodehäly ja ovihäly ovat tuttuja, mutta minulle tuli yllätyksenä, miten paljon työssäni olisi mahdollista hyödyntää teknologiaa. Teknologiaa pitää ottaa käyttöön yksi kerrallaan. On tärkeää puntaroida, mikä olisi kaikkein paras mihinkin. Näistä asioista pitäisi myös puhua etukäteen, koska muutokset ovat aina vaikeita. Kyllähän minuakin teknologia mietityttää ja mielestäni teknologia ei korvaa läheisyyttä tai läsnäoloa, mitä jokainen ihminen tarvitsee, mutta itse näen teknologian yhtenä mahdollisuutena auttaa. Seuraan avoimin mielin sitä, mihin suuntaan maailma ja työni on menossa. Sain webinaareilta sitä mitä odotin, enemmänkin, toteaa Ursinius.

Diakon Palvelut Oy:ssä teknologian hyödyntäminen on jo entuudestaan hyvin tuttua, mutta monipuolisesta tiedon jakamisesta koetaan olevan merkittävää hyötyä.

- Oli erittäin mielenkiintoista kuulla erilaisista digitaalisista terveys- ja hyvinvointiteknologiaratkaisuista. Diakon Palvelut Oy:ssa on tarkoitus ottaa käyttöön uudenlaisia digitaalisia etäpalveluita ja hyödyntää digitaalisia työkaluja mm. viestinnässä asukkaidemme kanssa. Tätä työtä olemme jo tehneet aiemminkin, mutta koronakriisi antoi vauhtia työn eteenpäin viemiselle. Webinaarisarja antoi hyvän yleiskuvan markkinoilla olevista työkaluista. Näistä on hyötyä tulevassa kehitystyössämme. Voimme helpommin ottaa yhteyttä alan toimijoihin, kun olemme kuulleet heidän tarinansa ja toimijat ovat muutakin kuin firman nimi, heillä on nyt “kasvot”. Tämä auttaa viemään omaa digitaalista kehitystyötämme eteenpäin, kertoo toimialajohtaja Sanna-Mari Pudas-Tähkä.

Webinaarit toimivat tehokkaana kanavana potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseen

Hyvinvointi- ja terveysteknologiayritysten edustajille webinaarisarja tarjosi kustannustehokkaan ja toimivan tavan sosiaali- ja terveysalan toimijoiden sekä potentiaalisten yhteistyökumppaneiden tavoittamiseen haastavana korona-aikana.

- Webinaarisarja oli ehdottomasti vuoden paras terveysteknologiatapahtuma, mukaan lukien messut ja muut livetapahtumat. Pienen startupin on vaikeaa ja kallista tavoittaa suurta määrää potentiaalisia asiakkaita ja yhteistyökumppaneita kerralla. Tässä webinaarisarjassa tavoitettiin iso, relevantti kuulijakunta minimipanostuksella (ei matkoja, majoituksia, menetettyjä työpäiviä, kalliita messustandeja jne.). Ja koska yritysten edustus oli niin hyvä ja kattava, tapahtuma houkutteli runsaasti yleisöä ja heidän oli helppo poimia itselleen kiinnostavat esitykset. Webinaarimuoto mahdollisti myös sen, että asiakkaat, jotka eivät käy messuilla, pystyivät käydä katsomassa vaikka juuri sen yhden heitä kiinnostavan esityksen työpäivän keskellä. Toivoisin webinaareille jatkoa, voisi olla ehdottomasti joka vuotinen, kiteyttää Onervan toimitusjohtaja ja perustaja Ville Niemijärvi.

Virtuaalisesti toteutettu tapahtumakokonaisuus tarjosi yrityksille myös uusia näkemyksiä, ideoita ja kontakteja tuotekehitykseen.

- Webinaarisarja sopi hyvin kevääseen, kun kaikki joutuivat tilanteeseen, että asiakas- ja palvelupolkujen digitalisointia jouduttiin pakostakin nopeuttamaan – pakko on hyvä muutosajuri. Webinaarien aikana vahvistui ymmärrys siitä, että digitalisointi ja älykkään teknologian käyttöönotto ja hyödyntäminen ei ole, eikä voi olla kiinni tarjonnasta tai siitä, ettei meillä ole osaamista. On. Valtavasti. Eniten jäi mietityttämään, miten toimitaan kansallisella tasolla niin, että ratkaisut eivät jää irrallisiksi olemassa olevista järjestelmistä ja ohjelmistoista sekä saadaan kokonaispalveluja tarjottua, jotta ostaminen on helppoa asiakkaalle. Synergiaedut ovat avainasemassa. Tapahtuman myötä sain paljon uusia ideoita ja hyviä kontakteja. Tämän kautta avautui yhteistyökeskustelu tarjoamallemme palvelulle, joka on vielä pilottivaiheessa, sanoo Kumppania Oy:n johtava asiantuntija Pia Hirvonen.

Useita toimijoita yhteen tuovan webinaarisarjan koettiin tarjoavan asiakkaiden tavoitettavuuden lisäksi mahdollisuuden tutustua muihin samalla alalla toimiviin yrityksiin ja yrittäjiin.

- Tällaiset webinaarit ovat todella tärkeitä demotilaisuuksia meille pienyrittäjille. Meille voi joskus olla hankalaa saada yksittäinen tapaaminen aikaan. Webinaarissa oli paikalla useita kohderyhmään kuuluvia ja mahdollisia asiakkaita. Webinaarisarja oli erittäin hyvin järjestetty, teemoitettu ja aikataulutettu. Ilmeisesti katsojatkin tykkäsivät siitä, että oli muutaman tunnin setit eri päivinä sen sijaan, että olisi ollut yhtenä päivänä kahdeksan tunnin webinaari. Pääsin esittelemään Kätevää usealle mahdolliselle yhteistyökumppanille yhdellä kertaa. Sain myös hyvää tietoa muista alan toimijoista, summaa Etäterveysasema Kätevä Oy:n perustaja Ollipekka Kivin webinaarikokemuksiaan.

Materiaaliin ehtii vielä tutustua

Hyvinvointi- ja terveysteknologiasta apua koronakriisiin -webinaarisarjan tallenteet ovat vapaasti katsottavissa Youtubessa juhannukseen saakka ja puheenvuorojen esitykset löytyvät tapahtumasivulta.

- Tapahtumasarjasta saatiin huippupalautetta niin osallistujilta kuin puhujiltakin. Tulemme varmasti jatkossakin järjestämään webinaareja, sillä tarve tällaiselle tiedonvälitykselle on suuri, toteaa Holappa.

Satakunta DigiHealth -hanketta toteuttaa Prizztech Oy, Sataedu, Satakunnan ammattikorkeakoulu, Tampereen yliopisto ja WinNova. Hanketta rahoittaa Satakuntaliitto (EAKR) ja alueen kunnat.