EAKR Vipuvoimaa Satakuntaliitto

TAPAHTUMA-ALAN MURROS ENNEN VS. JÄLKEEN COVID-19


Covid-19 roikotti tapahtuma-alaa löysässä hirressä, vieden toimijoiden ja yrittäjien työpaikat ja tulot. Miltä näyttää tapahtuma-alan tulevaisuus ja opimmeko mitään korona-ajasta?

Kuvassa vasemmalta oikealle Mia Ropponen, Osnat Mangs, Petri Hollmen, Mikael Castrén, Anni Vepsäläinen.

Koronan jäljiltä asiakkaiden ostopäätökset tapahtuvat huomattavasti myöhemmin ja lähempänä h-hetkeä kuin ennen koronaa. Siksi tapahtuma-alan yrittäjät ovat joutuneet reagoimaan sisällön tuottamiseen eri tavalla. Myös matkailun trendit muuttuivat koronan myötä. Nykyään suositaan huomattavasti enemmän paikallisia palveluita ja tuotteita sekä halutaan toimia entistäkin vastuullisemmin ja ympäristöystävällisemmin. Luksuksenkaan ei tarvitse enää olla pelkkää bling blingiä, kaviaaria ja yksityisiä helikopterilentoja, vaan sen halutaan olevan luonnonläheisesti elämyksellinen ja uniikki. Vaikka korona-aika oli hirveää, niin saimme siitä paljon oppeja. Meille avautui täysin uusi aikakausi, jossa tarvittiin vieläkin nopeampaa muutos- ja reagointikykyä sekä heittäytymistaitoja.

Vierailimme Kongressi meetings & events -messuilla 23.3, jossa oli näytteilleasettajien lisäksi myös panelistikeskusteluja tapahtuma-alan ammattilaisten kesken. Yhden keskustelun puheenaiheena oli tapahtuma-alan tulevaisuus.

Tulevaisuuden tapahtuma-ala tulee olemaan digitaalisuuden ja tekoälyn täyteinen. Tekoäly ”syrjäyttää ihmiset”, jonka seurauksena palveluita on helppo hoitaa verkossa kotisohvalla ilman ihmiskontaktia. Digitaalisuuden avulla saadaan kuitenkin mitattua tapahtuman kokonaisuutta. Jokaisesta mittauksesta jää arkistoihin joku jälki, jonka avulla saadaan määriteltyä ja kehitettyä seuraavien tapahtumien tavoitteita.

Kokemuksellisuus ja asiakaslähtöisyys ovat olleet ja tulevat aina olemaan isot arvot tapahtuma-alalla. Tulemme elämään ”asiakkaiden aikaa”. Mitä henkilökohtaisemman palvelun/tuotteen saamme heille räätälöityä, sitä arvokkaamman kokemuksen saamme luotua. Se, kuinka hyvin tunnemme asiakkaat, niin sitä paremmin voimme lopputulokseen vaikuttaa. Vaikuttavuudella saamme myös tehtyä työtämme näkyvämmäksi. Ottaen huomioon, kuinka paljon digitalisaatio lisää esimerkiksi syrjäytyneisyyttä ihmisissä, niin olisiko siis aika vähentää ruutuaikaa ja siirtyä takaisin face-to-face kohtaamisiin?

Sirja Nuolioja
Harjoittelija
Eventcoast - Satakunnan tapahtumateollisuusklusteri