Euraapan Unionin osarahoittama

Eventcoast-kysely 2024: Avaimet kasvun tielle


Tapahtuma-alan tilanne on monilta osin sekä kansallisen, että globaalin maailmantilan myrskyjen käsissä. Laivan ei kuitenkaan kannata antaa seilata holtittomasti, sillä meillä Satakunnassakin on paljon keinoja ja kehitettävää.

Eventcoastin loppuvuodesta 2024 toteuttaman Eventcoast -kyselyn tulokset on nyt koottu yhteen. Kerron tässä artikkelissa hieman raporttia vapaamuotoisemmin omista ajatuksistani kyselyyn liittyen.  Varsinaisen raportin löydät tästä.

Kyselyn vastausmäärä jäi hieman toivomaani alhaisemmaksi. Taustatietojen perusteella kysely ei myöskään tavoittanut tapahtuma-alan nuorempia tekijöitä, eikä kovin hyvin myöskään suorittavassa roolissa (ilman työnjohdollisia vastuita) työskenteleviä vastaajia. Yrittäjyys on tosin alalle tyypillistä ja luokittelin kyselyyn vastanneet yksinyrittäjätkin johtoasemaan. Ovathan he eri tavalla vastuussa omasta tekemisestään ja oman toimintansa johtamisesta, kuin työsuhteessa olevat työntekijät. Tulevaisuudessa nuorempia työntekijöitä voitaisiin tavoitella esimerkiksi jakamalla kyselyä suoraan oppilaitoksiin. Alueellisesti tarkastellen Porilla oli huomattavan suuri edustus vastaajien keskuudessa. Tulokset läpi käytyäni uskon vastausten kuitenkin edustavan kohtalaisen hyvin Satakunnan tapahtuma-alan yleistä tilannetta. Toki näkemysvajetta sekä kyselyissä että organisaatiolla ja henkilöillä on aina, ja tämäkin on hyvä tiedostaa.

Monilta osin vastaajien tarpeet ja mielipiteen tapahtuma-alan tarpeista näyttivät, että olemme toimialana itseämme suuremman koneiston varassa, niin kuin toki minkä tahansa toimialan on toimittava toimintaympäristönsä puitteissa. Asiakkaiden ostovoima ja muutokset asiakaskäyttäytymisessä näyttelevä merkittävää osaa toimijoiden kasvun tekijöinä ja toiminnan määrittelijöinä. Kansallinen säätelykin vaikuttaa meihin paljon ja toimialan tunnistamisen eteen on tehtävä vielä paljon töitä. Näitä asioita ei ole syytä unohtaa, ja meidänkin on kannettava oma kortemme kekoon kansallisen toimialatyön puolesta. Vaikka alan tilanne ja haasteet puhuttavat runsaasti, on hyvä myös muistuttaa, että Tapahtumateollisuus ry:n teettämän toimialatutkimuksen perusteella tapahtuma-alan liikevaihto on kasvanut 28 % vuodesta 2018 vuoteen 2023.

Mielestäni meidän on kuitenkin tärkeää katsoa, mitä voimme tehdä paikallisesti kehittääksemme Satakunnan tapahtumateollisuuden toimintaa ja miten voimme haastaa kasvukeskuksien tapahtumatarjontaa omilla kiinnostavilla vaihtoehdoillamme. Eventcoast -kyselyn avointen vastausten perusteella resepti menestykseen on melko yksinkertainen: lisää asiakkaita, lisää tapahtumia, lisää koulutusta.

Ihmisten houkutteleminen alueelle ei kuitenkaan ole mikään helppo temppu. Se edellyttää sekä koko maakunnan elinkeinoelämän, että maakunnan brändin kehittämistä. alueen tapahtumateollisuus on tässä työssä vain yksi osa. Maakuntabrändin ja tapahtumien kehittämisellä on kuitenkin potentiaalia houkutella tapahtumien kuluttajia vierailemaan alueella sekä valtakunnanlaajuisesti, kuin kansainvälisestikin. Tapahtumien määrän ja monipuolisuuden lisääminen vaatii asiakasmassan lisäksi tekijöitä, joita myös täytyy houkutella alueelle. Alueen kiinnostavuuden lisäksi houkuttavuuteen vaikuttavat koulutuksen laatu ja saatavuus, sekä alueen tapahtuma-alan työnantajien työnantajabrändit.

Työvoiman saatavuuden takaamiseksi alueen tapahtuma-alan koulutuksia tulisikin markkinoida ahkerasti, ja kuten kyselyn vastauksissakin useasti mainitaan, tulisi oppilaitosten toimia tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa. Laadukkaan koulutusputken lisäksi sujuvat reitit koulutuksesta työelämään parantavat työvoiman pysyvyyttä. Mikäli työllistyminen riittävän kiinnostaviin tehtäviin koulutuksen jälkeen osoittautuu vaikeaksi, valuu työvoima helposti kasvukeskuksiin parempien työmahdollisuuksien perässä.

Kyselyn tuloksissa ei sinänsä ole mitään mullistavaa ja uutta. Esimerkiksi se, että mikroyritysten ja suurempien yritysten tilanteet eroavat toisistaan oli täysin odotettavissa. Tuloksissa näkyy tapahtuma-alan toimijoiden monimuotoisuus ja tietysti erilaisilla toimijoilla on hyvin erilaisia haasteita ja tarpeita. Eniten itseäni yllätti suuri kysyntä ja tarve markkinointi- ja myyntiosaamiselle. Brändikehityksen osalta oli mielenkiintoista huomata, että vastaajat ottivat huomioon alueellisen brändin merkityksen ja aluebrändin yhteiskehittämisen näkökulmat.  Yllätyin myös siitä, miten vähän esimerkiksi kestävä kehitys nousi vastauksissa esiin. Kestävän kehityksen teemat ovat kuitenkin puhuttaneet monia tapahtuma-alan organisaatioita ja esimerkkejä pitkälle viedyistä kestävän kehityksen prosesseista löytyy muun muassa useista tapahtumataloista. Vaikka kysely ei sinänsä paljastanut mitään mullistavaa, tehtiin sen avulla kuitenkin nähtäväksi yleisiä trendejä, haasteita ja tarpeita. Toivon kyselyn ja sen tulosten raportoinnin myös lisäävän tapahtuma-alan tunnettuutta ja näkyvyyttä. Eventcoastin osalta kysely auttaa meitä vastaamaan alueen toimijoiden tarpeisiin.

Rohkaisen omasta puolestani kaikkia tapahtuma-alan tekijöitä hyödyntämään alueellisia verkostoja, mukaan lukien meidän Eventcoast-verkostoamme ja kokeilemaan rohkeasti uudenlaisia yhteistyömalleja. Oppilaitosten ja työelämän yhteistyössä on varmasti paljon kiviä käännettävänä, samaten tapahtumien sponsoroinnissa. Toivon myös, että alan toimijat etsivät ja keskustelevat aktiivisesti käynnissä olevista hankkeista ja kehittämisprojekteista. Näin saamme sanaa eteenpäin ja laajennamme toimijoiden välistä yhteistyötä, jonka avulla voimme tehdä Satakunnasta entistä vahvemman tapahtumamaakunnan.

30.1.2025, Sami Weber