Liikeidea


Mitä, kenelle ja miten?

Myytkö palvelua vai tuotetta vai molempia? Kilpailetko hinnalla vai hyvällä/erilaisella palvelulla?

  • Paljonko mahdollisia asiakkaita on ja miten tavoitat heidät?
  • Paljonko asiakkaat haluavat maksaa ja miten he haluavat maksaa?
  • Miten tavoitat asiakkaasi, eli miten markkinoit ja myyt?
  • Millainen mielikuva asiakkaallesi jää, kun hän on käyttänyt palveluasi?
  • Miten palkitset vakioasiakkaasi?

Tarjoaako yrityksesi jotain uutta? Onko tuotteesi tai palvelusi halvempi, parempi, hauskempi tai helpompi kuin kilpailijoilla? Kysy ja selvitä mitä tarjontaa markkinoilla nyt on on. Voit myös tehdä tai tilata markkinakyselyn tai markkinatutkimuksen. Miksi asiakas haluaa tuotteen/palvelun ja miksi ostaisi juuri sinulta? Palvelut kannattaa "tuotteistaa", eli paketoida ne helposti ostettaviksi.

Miten eroat kilpailijoistasi ja mikä on kilpailutilanne? Joillakin aloilla on jo paljon kilpailijoita, jotka tarjoavat samanlaista tuotetta. Silloin voitot voivat jäädä pieniksi, ja yrittäjän on pakko myydä halvemmalla kuin muut. Pyri siis uuteen, innostavaan ja erilaiseen liikeideaan. Mitä enemmän uutta tuotteessa on, sitä vähemmän sillä on kilpailua. Jos kilpailua tai kilpailijoita ei ole, se saattaa olla merkki myös siitä, että tuotteella/palvelulla ei ole kysyntää, eli yritystoiminta ko. toimialalla ei ole kannattavaa.

Asiakastyytyväisyys: Jo hankkimiesi asiakkaiden tyytyväisenä pitäminen on erittäin tärkeää, usein paljon tärkeämpää kuin uusien asiakkaiden hankkiminen. Tyytyväinen asiakas on uskollinen asiakas, ja hän myös mielellään suosittelee ostamaansa tuotetta tai palvelua. (Lue Jari Parantaisen esimerkki asiakaskokemuksesta)

Muuta pohdittavaa:

Mikä on yrityksesi toimiala? Toimialoja ovat esimerkiksi hyvinvointipalvelut, vähittäiskauppa, rakentaminen ja ravintola-ala.

Mitä osaamista sinulla on? Osaaminen voi perustua työkokemukseen ja ammattitaitoon, koulutukseen tai harrastuksiin. Yrittäjäksi ei kannata ryhtyä, jos osaamista ja ammattitaitoa ei ole vielä riittävästi.

Yrittäjyystesti